Hur jag gjorde mina langos...

Receptet, som jag fått av Maria, är ganska så enkelt tycker jag.

Langos
25 g jäst
3 dl ljummet vatten
1 stor kokt kall potatis (som rivs grovt)
1 tsk salt
ca 7 dl mjöl + 1 dl till utbakningen

Knåda ihop degen på vanligt degvis (om någon inte vet hur man gör så får ni fråga)

Jäs i 35-40 minuter
Dela degen i 12-16 delar (beroende på hur stora langos du vill göra)
Platta ut degen med handen eller kavel till ca 1 cm tjocklek (mina brukar vara lite ojämna)
Jäs ca 10 min

Friteras i olja några minuter på varje sida, färgen ska vara lite gyllene. Låt dem gärna droppa av lite fett på hushållspapper på ett galler, jag brukar ibland "dutta" med papperet på langosen om den ser fet ut.

Tillbehör
Vi brukar ha vitlökssmör eller färskost med vitlök i botten, sen kan man välja vilka tillbehör man själv vill. Här är några förslag:

riven ost
hackad rödlök
stenbitsrom
räkor
gräddfil

Mums, mums, kanske jag måste baka en till i morgon... :-)

Kommentarer
Postat av: Eva

Hej! En fråga, hur friterar du? Har du en fritös eller gör du det i en vanlig kastrull/stekpanna..??

2009-08-24 @ 11:02:45
URL: http://chevroleva.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag har en liten fritös, köpte en billig för ca 200 kr. Det är lite enklare att hålla koll på oljans temperatur då. Den ska ligga kring 180-190 grader för att bli bäst tycker jag. Men det ska fungera med kastrull och termometer också.



Men het olja är faaaaarligt... Brinner bra!

2009-08-24 @ 11:11:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0