Dator i dator

Modern datoranvändning innefattar ibland att man använder sk virtuella maskiner. Då startar man upp en ny dator från sin egen hårddisk och kör alltså två datorer i samma dator. Det är väldigt praktiskt när man jobbar med flera kunder, då kan man ha en dator anpassad till varje specifik kunds utvecklingsmiljö och behöver inte blanda ihop inställningar mm i en och samma dator. Det blir "renare" datorer, som förhoppningsvis gör det som förväntas av dem.

Mot en av mina kunder har jag en sån virtuell maskin. Nu när jag sitter på vanligt internet och inte kundens internet måste jag koppla upp mig mot kundens nät via sk VPN-koppling. I min virtuella maskin måste jag sedan koppla upp mig mot en citrix-klient, för att sedan kunna koppla in mig på den dator jag ska jobba med hos kunden...

Just nu sitter jag alltså och jobbar med en dator som är i en annan dator som är i en tredje dator som är i min egen dator, 4 datorer på samma gång, i min egen lilla burk!!! Tänk vad tekniken kan hitta på!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0