Förvirrat

Debatten går het om vad man ska äta. Fett eller inte, kolhydrater eller inte. Lite kött, mycket kött osv.. Oljor, margariner eller smör. Det ena är bättre än det andra som är bättre enligt det tredje... 

Vad gäller fettet har jag i alla fall intagit en ställning. Hemma äts det bara bregott mellan och bakas bara med smör sedan ett år eller så. Bregott är baserat på smör, med tillsatt rapsolja, salt och vitaminer. Inga konstigheter; enummer eller konserveringsmedel. Smör är smör, gjort av grädde.



Läste detta i en debattartikel:
"Betr. Smör

Smör görs av grädde som syras och kärnas. Oftast tillsätts salt vid tillverkningen. Smör innehåller 80 procent smörfett.

.
.

Sammanfattning margarin
Vid margarintillverkning nyttjas följande ämnen:

Olika fetter, skummjölk/skummjölkprotein, emulgeringsmedel (lecitin), salt, vitaminer, lösningsmedel extraktionsbensin - (hexan), fosforsyra, lut, PAH, röktorkad kopra (koksfettråvara), aktivt kol, blekjord, organiska föroreningar, bekämpningsmedel, vätgas, nickelkatalysator, härdade fetter, emulgeringsmedel, transfettsyror, natriummetylat - omvandlas till metanol."

Kan det vara svårt efter ovanstående korta beskrivning tänka sig att smör kanske är nyttigare än margarin? Trots att det är animaliskt fett? Inväntar med spänning den fortsatta debatten...


Kommentarer
Postat av: Eva

Jag håller med! Jag håller med! Jag håller med!

Naturligt är bäst! :-)

2009-03-26 @ 17:01:23
URL: http://chevroleva.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0