Halvvägs...

Nu har halva tiden gått. Vecka 20 av 40. Oj, oj. Magen är redan stor, hur ska detta sluta...

På flygplatsen hem från Turkiet började de fundera i gaten om jag var gravid. Ja, det är jag, svarade jag. Vilken månad undrade mannen. När jag sa 5:e så såg han lite fundersam ut. När jag sa att jag saknade både boardingpass och pass för magen så skrattade han. Björn såg chansen och undrade om de ville behålla mig...

I övrigt så är jag ganska pigg nu. Var på promenad med grannen i veckan, det gick inte så fort, men de var frisk luft och motion i alla fall. Med tanke på hur lätt jag blir andfådd så blev det mycket frisk luft i kroppen... :-) Dessvärre har händerna börjat domna av mer och mer, karpaltunnelsyndrom, trots att jag sover med armskenor på nätterna. Men det kanske blir bättre. Det är en månad tills jag ska till barnmorskan så är det inte bättre då får jag ta tag i det hela...

Från gravid.se:
Ditt barn är 14-16cm långt från huvud till stjärt och väger ca 350g. Barnet är fortfarande mycket litet men växer snabbt och är nu halvvägs. Nu följer en kritisk fas i utvecklingen av sinnesorganen - hörsel, syn, känsel, smak och lukt. Äntligen kan barnet höra och känna igen din röst. De olika sinnesorganens nervceller utvecklas nu i sina specifika delar av hjärnan. Nybildande av nervceller har trappats ned något, och koncentreras istället till utveckling av komplicerade förbindelser mellan nervceller som krävs för funktioner som minne och tänkande. Bär du på en flicka finns det redan omkring två miljoner ägganlag i äggstockarna. Barnet kan nu njuta av att sträcka ordentligt på armar och ben, eftersom nervsystem och muskler har utvecklats tillräckligt för att det ska vara möjligt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0