Sommaren på Hovid

Är det någon sommar här på Hovid i år? FInns det något som växer och frodas? Är det bara ogräs överallt?

Lite blomsterfägring har vi lyckats få. Jag odlar lite squash i mitt trädgårdsland och av snälla grannen Lennart fick jag 23 jordgubbsplantor som han plockat från sitt eget land och drivit upp. Dem har jag planterat i två pallkragar. I squash-lådan har jag även sått lite gräslök och basilika, men något odjur (rådjur? katt?) har bökat runt där så gräslöken är yttepytte. Men kanske till nästa år har tuvan tagit sig.

 

Ute på tomten finns det, fortfarande, lite blommande delar. Lupinerna håller på att ta över det mesta, men de är fina ett tag i alla fall. Det finns även lite rosbuskar och Aklejor lite här och där.

  

Jag har lite blommor i lådor runt tomten också. Inte så mycket i år, men lite. Jag har köpt ganska mycket lavendel, det luktar så gott! I övrigt blev det tobaksblommor och silverek.

  
 
Vårens penséer hänger kvar fortfarande också, men de sjunger på sista versen nu. De har varit himla fina där på platta taket.


I våras fick jag ju hjälp att gräva bort de uschliga bergeniorna. Den rabatten har jag jobbat lite med under försommaren. Det börjar ta sig, men ser fortfarande ganska klent ut. Men perennerna ska ju växa på sig så det är bara att vänta nåt år eller två. Jag har blandat många blå och lila färger. Kantnepeta, Stäppsalvia och Lavendel och någon liten blåklocka. I mitten finns en rosa-röd ros som ska blomma länge och även en stockros, men den tror jag inte riktigt på... :-) Bästa blicken har man från fönstret uppe i hallen där man ser allt från ovan. Där ser man färgerna bäst. Jag ska dock jobba vidare på själva inhängnaden/omringaren. Har inte riktigt bestämt vad jag ska ha runt. Det ska ju helst vara lite praktiskt med gräsklipparen också...
 

Jag fick två tomatplantor av grannen också. En busktomat och en kvisttomat. Det är lite blommor på dem och några små tendenser till tomater. Spännande!
  

Jag gjorde ett nytt försök att så mina favoriter "Heliotrop", men de är ännu så länge alldeles för små. Nästa år ska jag börja så i mars för att ha någon chans... Fröna har dålig grobarhet och växer sakta, men de är så fina när de blommar och luktar så gott. I september kanske de blommar... :-) I bakgrunden i krukan ser man även världens minsta luktärter...


Man kan ju inte visa bilder från tomten utan att visa våra pioner. Det blev bara en, halvtaskig bild. Vi har massor av pioner. Mest vita, men även denna vackert rosa. Grannen har jättefina mörkröda, kan man smyga dit och palla?! :-)


Slutsatsen är denna. Det är skönt att vara hemma med barnen. Man hinner njuta av trädgården, eller i alla fall njuta lite mer än när man jobbar. Med tre barn att ta hand om på dagarna så blir det mest sporadiska anfall i trädgården, men dessa njuter jag desto mer av! :-)

Kommentarer
Postat av: Eva

Fiiiiiiiiiiiiiint!!!!!!!!!!!!!

Vad duktig du är!

Själv har min trädgårdsommar varit sorglig pga den brutna tummen...

Det är svårt att gräva med en sån...

Urrk... Jag lider varje gång jag går ut genom ytterdörren och ser min "skämsfläck" på framsidan.

Den får jag ta tag i nu i slutet av sommaren när tummen är läkt!

2010-07-07 @ 09:37:31
URL: http://chevroleva.blogg.se/
Postat av: Mikailmaia

Very Grateful for your effort helping our industry in times when induviduals need to stay up with larger competitors. Thank You!!

2011-03-10 @ 13:43:35
URL: http://mikailmaia.blogimagine.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0