Mm, gott med vaniljsås... INTE!

Tänkte baka en äppelkaka till kvällens tupperwareparty. Till äppelkaka är det gott med vaniljsås, och då tiden inte räcker till att laga egen så tänkte jag köpa...

Men så blidde det inte. När jag råkade slänga ett öga på innehållsförteckningen så ångrade jag mig. Färdig vaniljsås från Ekströms innehåller: "Skummjölk, socker, härdat vegetabiliskt fett, förtjockningsmedel (E 1442, gelatin, E 412, E 407), emulgeringsmedel (E 471), vaniljarom, salt, vaniljstång, färgämne (betakaroten)." Låter gott, eller hur?!

Okej, då köper jag gräddglass istället. Det är ju också gott till äppelkaka. Men så började jag läsa innehållet på den förpackningen också: "Grädde 26%, kärnmjölk, glukos-fruktossirap (vete), skummjölk, socker, mjölkprotein, vasslepulver, vegetabiliskt emulgeringsmedel (mono- och diglycerider av fettsyror), stabiliseringsmedel (fruktkärnmjöl, guarkärnmjöl, karragenan), arom (vaniljextrakt, etylvanillin, vanillin), vaniljstång."

Nu står jag i valet och kvalet. Endera blir det grädde smaksatt med vaniljsocker eller så kokar jag till lite vaniljsås ändå, fast jag inte har tid riktigt.

Förresten, till jul önskar jag mig en glassmaskin...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0