Magi

Tänk vad enkelt det kan vara ibland...

Jag hade igår ett par silverörhängen som jag tänkte ta på mig på festen. Men de var så fula i silvret så det var ju bara att ta tag i putsningen. Men i stället för att kladda med illaluktande silverputsmedel så tog jag till det enkla knepet med aluminiumfolie, salt och varmvatten.

Ner med aluminiumfolien i en plastbunke, på med lite salt, jag kanske tog en tsk eller så, på med hett vatten och sen ner med örhängena. Lätt som en plätt! På några sekunder var de skinande blanka och fina igen!

Förklaringen till magin är denna:
Vad som händer är att silvret och aluminiumet bildar ett kortslutet galvaniskt element med lösningen som elektrolyt. Vid den ädlaste metallen, silvret, bildas vätgas som angriper silversulfiden (det mörka på silvret är inte oxid utan sulfid). Då bildas svavelväte som går upp i luften. En känslig näsa uppfattar lukten tydligt. Silvret stannar kvar där det skall vara, det putsas alltså inte bort som med andra putsmedel. En del aluminium löses upp, folien brukar se rätt ful ut efter ett tag.

Är det mycket smutsigt så kanske det måste ligga längre, men mina örhängen och även ett halsband blev fina på ett kick!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0