Man tager vad man haver...

Idag har jag bakat vad jag kallar "Sladderkakor". Ett bröd med bikarbonat som jäsmedel och som steks i panna. Gott, gott! Såna åt vi ibland när jag var liten.

Men idag fanns det inte så mycket i köksskåpen, så det blev ett hopkok. Enligt receptet ska man ta 2 l mjöl, som kan blandas. Blanda gjorde jag... Det blev lite rågsikt, mest grahamsmjöl och lite vetemjöl och lite lantbrödsmjöl. Sen hade jag inte tillräckligt mycket bikarbonat så jag fick fylla på med bakpulver (som eg är samma sak fast lite utspätt). Det blöta bestod av diverse utgångna filprodukter, dvs gräddfil, turkisk yoghurt och creme fraiche. De var inte sura på nåt vis, bara passerat bästföre med råge. Original ska det vara fil, så denna deg blev lite fetare än vanligt, men mycket saftigare också.

Den kladdiga degen plattar jag ut med händerna och sen kavlar jag med kruskavel innan jag via skärbrädor förflyttar degen till min steketakke. Brödet steks i stekpanna utan fett, men jag har ju en stekhäll så jag använder den istället. Går lika bra, om inte bättre eftersom den är så stor.

 
 

Resultatet blev kanon. Lite mer nyttigt då det är mer fibrer från grahamsmjölet, men brödet blev lite sprödare också så det går sönder lättare vid hantering.

När man är klar måste man ju få smaka lite också. Som godast när de är varmljumma så smöret smälter och osten mjuknar... Yummie!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0